Frisse Lucht in Hanoi :) - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anne - WaarBenJij.nu Frisse Lucht in Hanoi :) - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anne - WaarBenJij.nu

Frisse Lucht in Hanoi :)

Door: Anne Bakker

Blijf op de hoogte en volg Anne

15 November 2014 | Vietnam, Hanoi

En toen stond ik daar ineens in Vietnam. Mijn eerste stap naar buiten was geweldig. Na 5,5 maand voelde ik voor het eerst weer een windvlaagje, en niet zomaar een windvlaagje: ongeveer 22 graden en een frisse geur. Ik voelde me meteen thuis. Thailand is zo ontzettend warm en de luchtvochtigheid is erg hoog, dat maakt het meteen van dat zweetweer. Hier voelde het even alsof ik een stapje dichterbij naar Nederland maakte.

Nano had een andere vlucht, maar had wel een transfer voor mij geregeld. “Welcome Anne” was er op een bordje geschreven! Na één uurtje rijden kwam ik aan in Old Quarter Hanoi. Wat een geweldige stad zo. Het heeft veel invloeden van China en Frankrijk, een aparte combinatie.

Helaas was het al donker toen ik aankwam, en duurde het iets langer dan gedacht. Ik trof Nano in het hotel en vervolgens zijn we een avocado-koffie gaan drinken, zijn we naar het meer geweest en naar de avondmarkt. Hetgeen dat me het meeste opviel waren de vele scooters en de mensen die op straat leven. Duidelijk wel een verschil met Bangkok.

De dag erna gingen we op pad en raakten we verdwaald door de kleine straatjes van Hanoi. Ik had de verwachting dat Nano mij zou begeleiden, maar dat kwam er niet van. Ondanks dat ze al vaker Vietnam heeft bezocht, raakt ze nog altijd verdwaald. We gingen naar het meer, naar een tempel (het verhaal van de schildpad), een katholieke kerk en naar The Temple of Literature. Dat laatste was heel erg leuk. Het was dan wel heel erg druk, maar het was een speciale dag, omdat er heel veel studenten waren geslaagd. Overal meiden in traditionele gewaden die maar al te graag ook met mij op de foto wilden. Rond zonsondergang zijn we vertrokken naar de brug Long Bien. Dit is gecreëerd door de Fransen, maar gebouwd door de Vietnamese. Het is van de tijd van de Eiffeltoren, en dat is goed te zien. Als je over deze brug loopt, dan voel je je echt vrij. Niet alleen heeft het een bijzondere historie, ook had het een geweldig uitzicht. Vanuit de stad, loop je over de velden, de rivier en vervolgens plantages: erg indrukwekkend.

Ik kon maar niet goed loslaten dat ik me niet genoeg had verdiept in Cambodja, en heb me daarom wel helemaal verdiept in de cultuur, geschiedenis en de verhalen van Hanoi. Af en toe voelde ik me net een wandelende encyclopedie.

De dag erna zijn we op tijd opgestaan om naar de oude gevangenis van Hanoi gegaan, ook wel Hanoi Hilton genoemd. Heel veel informatie over hoe de Fransen hebben gehandeld in tijden van oorlog. Over de Verenigde Staten kwam weinig naar voren. Natuurlijk raakten we eerst verdwaald en kwamen we bij een hele schattige Chinese tempel uit.

Om 12.00u moesten we terug zijn bij het hotel, want het personeel had een speciale lunch voor ons voorbereid. Nano verblijft dus meestal in dit hotel, inmiddels heeft ze een goede band met de mensen opgebouwd. Toen we om 12.00u aankwamen in het hotel was de tafel al gedekt en kwam de drank tevoorschijn. Heerlijk! Een super sfeer, super lekker eten en goed gezelschap. Even met stokjes eten moest ik weer aan wennen, maar dat nam niet weg dat ik mijn buikje op het einde rond gegeten had. De Vietnamese loempia’s in Nederland zijn niks in vergelijking de verse die ik tijdens die lunch gegeten heb.

Na een goede lunch zijn we naar het museum van ethnische groepen gegaan. Binnen en buiten was er genoeg te doen en hebben we ons goed vermaakt. ’s Avonds hebben we ook nog een Vietnamese poppenshow bezocht in een klein theater. Vuurwerk, water, en live muziek. Ik begreep niet alles, maar er zat wel duidelijk een verhaal in.

De dag erna zijn we vroeg opgestaan om nog naar het vrouwenmuseum te gaan. Na 1,5 uur rond te hebben gestruind was het tijd om te gaan. Nano had weer een transfer voor mij geregeld en ik kwam op tijd bij het vliegveld aan, en dat is maar goed ook, want VietJet is echt drama. Daar vlieg ik niet meer mee ;).

Alles is uiteindelijk allemaal goed gegaan en ik heb weer een aantal stempels in mijn paspoort. En... Ik wil zeker een keer terug naar Vietnam, mijn eerste indruk is zó goed!

Voor nu: werken, werken en werken. Want het is hoogseizoen!

  • 16 November 2014 - 10:54

    Tante Anneke:

    Ha Anne,

    Heerlijk om op zondagochtend, met een lekker kopje thee, jouw verhaal te lezen. Dan begint de dag weer goed. :D Mooie trip was dit weer! Werk ze de komende tijd en ik verheug me op je volgende avontuur.
    Liefs Xxx

  • 16 November 2014 - 11:47

    Rony:

    Hoi Anne, ik las katholieke kerk is dit nog van de tijd van dat de fransen et waren. Ik hoor van jouw bij terugkomst. Wederom mooie reis geweest denk ik,doe je goed Xxxx ook van Mieke.

  • 16 November 2014 - 12:59

    Mariet:

    he anne
    zit ik hier op zondagmorgen jouw verhaal te lezen en het regent hier
    daar wordt ik dus weer zonnig van
    wat een avonturen beleef je daar
    nog 1 1/2 maand geniet ervan

  • 16 November 2014 - 12:59

    Mariet:

    he anne
    zit ik hier op zondagmorgen jouw verhaal te lezen en het regent hier
    daar wordt ik dus weer zonnig van
    wat een avonturen beleef je daar
    nog 1 1/2 maand geniet ervan

  • 16 November 2014 - 19:23

    Yvonne:

    Hey Anne,

    Bedankt voor je prachtige verhalen en je leuke kaart (op het werk). Ik leef met je mee en zou willen dat ik ook daar was, maar je weet maar nooit, ooit......

    Liefs,
    Yvonne

  • 17 November 2014 - 13:46

    Wia:

    Hallo Anne,daar zijn we weer,wat genieten we van je verhalen,je eet hier in Nederland vast geen loempia's meer! Het is nu bij jou zeker hoogseizoen dus hard werken maar je hebt weer een paar mooie dagen gehad,tot het volgende verhaal,groetjes uit Sneek.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 26 Okt. 2010
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 81227

Voorgaande reizen:

11 September 2015 - 01 Februari 2017

Verenigde Arabische Emiraten - Abu Dhabi

02 Juni 2014 - 31 December 2014

Stage, Reizen, Thailand, Bangkok & Meerrrrrrr

13 Juli 2012 - 20 Augustus 2012

Viva la France

30 Oktober 2010 - 31 Mei 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: