Aanpassen - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Anne - WaarBenJij.nu Aanpassen - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Anne - WaarBenJij.nu

Aanpassen

Door: Anne Bakker

Blijf op de hoogte en volg Anne

17 Oktober 2015 | Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi

In deze wereld vliegt de tijd. Inmiddels ben ik alweer meer dan vier weken hier, en heb ik de tijd van mijn leven. Ja, het is aanpassen, maar dat is altijd als je ergens nieuw bent. Maar dat aanpassen, is zoveel makkelijker gegaan dan ik verwacht had. Met enige aarzeling vertrok ik op 11 september naar de Verenigde Arabische Emiraten. Mijn hoofd vol vooroordelen en gedachtes. Ja, het is zeker een moslim land. Maar méér dan 80% van de inwoners is internationaal, en dus voelt het niet zo.

Het voelt asociaal om af en toe in het Nederlands te spreken (al spreek ik het nauwelijks). Engels is duidelijk de voertaal, en ook op het werk gaat het aanpassen zoveel makkelijker dan vorig jaar. Het is een harde cultuur met grote verschillen van arm en rijk. Maar het is ook intens mooi. De meeste mensen zijn hier of voor geld, of voor carrière. Een echte middenweg is er niet. Dat maakt het soms somber, maar ook uniek. De tijd vliegt hier, deze wereld is snel, groeit en bloeit. Ik weet zeker dat er over tien jaar weer een heel stuk woestijn minder is, omdat de stad zich steeds meer en meer uitbreidt. Het is ongelofelijk hoe snel het hier gaat.

Dagelijks leer ik weer nieuwe mensen kennen. Inmiddels heb ik ook een vaste groep waar ik veel mee omga. Het voelt goed en ik voel me op mijn gemak. Ik werk met deze mensen samen, en in de weekenden genieten we van leuke dingen. Een ding dat wekelijks op de agenda staat is de BBQ. De BBQ is het hoogtepunt van de week. Na vijf dagen hard werken (ja dat is het zeker), genieten we op vrijdag van heerlijk eten, goed gezelschap en wat te drinken. Er worden verhalen verteld, muziek gedraaid, er wordt gedanst en er wordt vooral heel veel gelachen. Steeds meer leer ik de mensen en de bedrijfscultuur beter kennen. Ik geniet!

Ook op het werk vliegt de tijd. Nogmaals, het is een internationale omgeving, waar Engels de voertaal is. Ik hoef me niet zo aan te passen als vorig jaar, ik voel niet de intense eenzaamheid omdat ik de taal niet spreek, of omdat ik er niet bij hoor. Eigenlijk is niemand hier echt thuis, en daarom begrijpt iedereen het ook zo goed. Maar deze wereld gaat snel. Ik krijg veel verantwoordelijkheden en hoor bij het team. Mijn eerste trainingen heb ik al gegeven. Dat is spannend en eng, maar vooral héél erg leuk. Mijn directe collega komt uit Australië en mijn manager uit Frankrijk. Het HR team komt uit de volgende landen: Zuid Afrika, De Filippijnen, Engeland, De Malediven, India, Duitsland, Italië en ga zo maar door. Nogmaals het is een mengelmoes. En ondanks dat ik dacht dat dit land geen cultuur of geschiedenis zou hebben, is het juist de mengelmoes dat deze cultuur maakt, maar dan met een Arabische twist.

Welkom in mijn wereld van mijn internationale duizend-en-een-nacht!

• 17 Oktober 2015 - 18:07

Mam: