Pica en España - Reisverslag uit Granada, Spanje van Anne - WaarBenJij.nu Pica en España - Reisverslag uit Granada, Spanje van Anne - WaarBenJij.nu

Pica en España

Door: annebakker361

Blijf op de hoogte en volg Anne

09 December 2010 | Spanje, Granada

Buenas tardes!!!

09 december 2010 (17.41 uur)

Het werken in een keuken in Spanje. Hier word ik een “pica” genoemd. Vraag mij maar niet waar het precies op slaat, want ik heb geen flauw idee. Als ik het woordenboekje erbij pak dan kom ik uit op een houweel of een lans...

De afgelopen dagen heb ik partida (10u-14u / 21.30u-sluit), mañana (09.30u-16.30u) & tarde (17u-sluit) diensten gehad. Helaas begon de week niet zo goed. Nadat ik op dinsdag om 10.00 uur was begonnen met werken, kreeg ik al te horen dat ik er zo ontzettend cansada (moe) uitzag en vroegen ze of ik veel had gefeest! Nee, was dat maar zo ;). Vervolgens ben ik tijdens het sorteren van de sla (ja, een blaadje mag niet een andere kleur hebben, vies zijn of een gaatje hebben) flauwgevallen. Zo, hopla, uit het niets. Ik kwam bij op een stoeltje met een glas cola in de hand en heb een frisse neus genomen. Waarschijnlijk kwam het door weinig ontbijt, slecht slapen en me nog niet helemaal op mijn gemak voelen! Ik gaf aan dat ik die morgen niet meer wilde werken, maar wel de avond (die-hard), haha!

’s Avonds heb ik best wel lekker gewerkt. De hele avond door hebben mijn collega’s (inclusief directeur) mij gevraagd of ik mij wel goed voelde... ! Uiteindelijk was het iets over 1 ’s nachts toen we klaar waren en ik was helemaal kapot. De wekker ging om half 8 weer en mijn ochtenddienst kon beginnen om half 9. Heer-lijk (vol sarcasme!!!:P)! Om kwart over 8 kwam ik aan in de keuken om te gaan ontbijten en meteen kreeg ik alles in een koeling (cuarto frio) uitgelegd door Roberto (die normaal heel stil tegen mij is) en kreeg ik te zien waar ik al mijn ontbijt kon pakken. Oké duidelijk! Ik had al cornflakes en ik werd vervolgens verplicht om nog twee stukken stokbrood te eten... Haha oké, niet verkeerd. Mijn keus is in de ochtend groot: croisants (con chocolate/vainilla), panes, tostados, cereales (in alle soorten & maten). En dat met: chorizo, kaas (helaas geen Gouda!), (serrano)ham, jam etc.

Daarentegen mag ik mijn mening over het eten hier zeker aanpassen! De middag- en avondmaaltijd komt vaak op hetzelfde neer. Hetgeen wat ’s middags overblijft, krijg ik ’s avonds weer te eten. En in 9 van de 10 gevallen vind ik het ’s middags niet lekker, laat staan ’s avonds. Haha wat een problemen! Daarom hebben Maaike en ik van de week een bruin brood gehaald met een pak Gouda kaas. Daar hebben we echt van genoten. Even helemaal Nederlands... ! Al mis ik mijn hagelmix :).

Even tussendoor: koks blijven koks, in welk land dan ook. Stug en vol humor! Mij hebben ze al als doel gehad, haha! Natuurlijk het nieuwe buitenlandse meisje ;). Maar dat hoort erbij :)...

Gisteren kwam ik om 16.30 uur terug van het werk en ben ik ’s avonds al om 23.00 uur naar bed gegaan. Ik heb zo heerlijk geslapen. Maaike kwam pas om 06.30 uur terug van een geweldige stapavond. Jammer dat ik er niet bij kon zijn, maar ik moest gewoon om 08.30 uur werken.

En dan morgen: DESCANSO!!! (vrije dag!) Wat er op de planning staat is nog niet duidelijk. Of wij gaan Sevilla bezoeken of onze amigos komen deze kant op. We zullen zien... ! Vanavond in ieder geval een borrel :), daar ben ik wel aan toe na 3 dagen geen sangria of tinto te hebben gehad. Haha, ik word hier een bebedor!!! :O En zoek maar zelf op wat dat betekent.

Oh. En wij hebben ook onze kerstboom staan. Deze hebben we versierd met z’n 3en (Maaike, Louisa en ik)!!! En dat onder het genot van kerstmuziek om in de sfeer te komen! (Thnx Mara!)

xxx

P.S. Na deze dagen begin ik me toch echt steeds meer op mijn gemak te voelen... :D

  • 09 December 2010 - 18:45

    Harry Bakker:

    Hey Anne,
    Flauwvallen? Zeker bloed gezien!!
    Er staat hier nog zo'n overlevingspakket en wat blijkt de hagelslag staat er nog! De rest is al geplunderd door je medetantes. Zal ik dat pak opsturen? Dan kan je wat aansterken en dan doe ik je chocoladeletter er maar meteen bij. Die moeder van je is niet bij Levi weg te slaan. Volgens mij is ze verliefd op kleinzoonlief maar het is ook echt een kei mooi manneke!! Sprak hij trots!! Voor de rest is het hier maar kwakkelen, ik hoop maar als we begin maart bij je zijn het weer daar beter is.
    Ik ga er van uit dat je die koks op afstand houd tenzij..... ze voor een goed ontbijt zorgen. Zorg dat je op de been blijft. We kennen je goed genoeg dat je gewoon doorgaat en lekker blijft werken ook al gedraag je als een bebedor!? Wat dat betreft mis ik je pittige aanwezigheid wel een beetje! Lekker werken en op tijd goed en drinken is niks mis mee!
    Veel liefs en dikke kus!!

  • 09 December 2010 - 22:00

    Mara:

    de kerstboom staat goed haha.
    veel plezier morgen, hoor wel hoe het was.
    xx

  • 09 December 2010 - 23:56

    Elleke:

    He meis
    Pas wel goed op jezelf hoor, niet nog een keer flauwvallen...tenzij er een lekkere kerel voorbij en hij jou opvangt dat mag wel hihiihhi :)
    Ben blij om te horen dat het je steeds meer bevalt en waarschijnlijk begin je nu lekker in het ritme te komen (lees werken/feesten/slapen/eten etc) ;)
    Geniet van je vrije dag morgen
    xx El

  • 10 December 2010 - 13:33

    Jeannet:

    Hoi Anne,
    Gaat het weer goed? In ieder geval fijn om te lezen dat je je draai begint te vinden. Hier is de sneeuw weer bijna weg en is het buiten somber maar binnen is het lekker warm en kei gezellig:alles in de kerstsfeer!
    Anne,cuidarse a si mismo.
    Jeannet

    ps bij het woord pica het volgende gevonden.1e = likzucht (??????)
    en 2e = (indien bij mens) psychopatisch verlangen naar onnatuurlijk voedsel. (welke past het beste denk je?)

  • 10 December 2010 - 18:19

    Bram:



    Anne!
    tjsaa flauwvallen is niks nieuws voor jou volgens mij, maar zols je zei,.. diehards eh.

    in iedergeval! proficiat tante!!
    las het berichtje van harry ook en volgens zijn jullie pa en ma ook helemaal begaan hun kindje!
    dus ook proficiat voor jullie! en natuurlijk tim en jolanda ook!

    je houd je verhalen wel leuk bij. het lijkt alsof ik de dag zelf mee maak. keep on going zeg ik dus maar!
    trouwens die kamer die je nu hebt is wel echt iets anders dan die in sevilla(als ik het goed schrijf) want dit ziet er 100% luxer uit.

    nou veel plezier alvast! misschien kom ik je ergens in deze maand nog wel tegen als je naar huis toe vliegt en anders alvast een geweldige kerst!

    groetjes -x- bram


  • 10 December 2010 - 19:27

    Marlijn:

    heeeeeeeee anne
    feliz navidad prossero an y felicidad!!!
    (pretige kerstdagen en een gelukkig nieuw jaar) het duurd aleen nog dik twee weken .dat heb ik op school geleerd en ik moest meteen aan jou denken!!! 10000000 kusjes van marlijnxxx

  • 12 December 2010 - 08:39

    Marlijn:

    hoi anne ik heb zo volleybal toernooi
    ik hoo dat je het naar je zin hebt
    groetjes marlijn

  • 12 December 2010 - 13:03

    Kas:

    Leuk om te horen anne maar flauwvallen kan niet he

  • 12 December 2010 - 13:07

    Kas:

    Leuk om te horen Anne maar flauwvallen kan niet he :P maar maakt ook nie uit wanneer gaan we skype mijn geluid en webcam doen het dus misschien vandaag nog een keer Maar nu weet je dat je meer moet eten en niet dun willen blijven want dat lukt daar toch nie

    GR.
    Je allerliefste buurjongen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 26 Okt. 2010
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 81276

Voorgaande reizen:

11 September 2015 - 01 Februari 2017

Verenigde Arabische Emiraten - Abu Dhabi

02 Juni 2014 - 31 December 2014

Stage, Reizen, Thailand, Bangkok & Meerrrrrrr

13 Juli 2012 - 20 Augustus 2012

Viva la France

30 Oktober 2010 - 31 Mei 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: