Bevestiging - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Anne - WaarBenJij.nu Bevestiging - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Anne - WaarBenJij.nu

Bevestiging

Door: Anne Bakker

Blijf op de hoogte en volg Anne

20 December 2016 | Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi


Achteraf vallen de dingen op z'n plek. Ik blijk al vanaf augustus leukemie te hebben. En dat terwijl ik destijds voor vakantie en afstuderen in Nederland was... Mijn
klachten: Vermoeidheid (lees: 15uur slapen en nog moe zijn), depressieve gevoelens, allerlei ontstekingen, en in een later stadium de blauwe plekken, het flauwgevallen en de extreme bloedingen. Ik had geen week later in het ziekenhuis terecht moeten komen, want dan was ik doodgebloed! En ik dacht dat ik teveel werkte en depressief raakte...

Eigenlijk is het best wel grappig. Iemand met een fobie voor bloed, injecties en het ziekenhuis, krijgt de ziekte leukemie: bloed kanker! In de tussentijd ben ik wel in het ziekenhuis geweest, maar dat was dus o.a. voor een knobbel in mijn borst... Ja, dat bleek dus ook een ontsteking van de leukemie te zijn... Daarna heb ik het eigenlijk uitgesteld, vanwege de angst voor het ziekenhuis. Gelukkig heb ik na tien keer pushen van Collins geluisterd. Zonder hem was ik niet gegaan. Ik ben hem echt dankbaar, want door hem leef ik nog.


En als je dan de hele uitleg in het ziekenhuis krijgt, komt het niet binnen. Je beseft niet dat je zo ziek bent: de "denial" fase. En dat is eigenlijk maar goed ook, want had ik dit allemaal geweten, dan was ik nooit gegaan. Nu, na dit alles, ben ik best wel trots op mezelf.


De vorm van leukemie (APL) die ik heb, is in Nederland zeldzaam. Ik heb dus geluk dat ik mijn inductie fase in Abu Dhabi voltooid heb. Zij hebben daarin veel meer ervaring (minder dan 10% in NL en hier 35%) en daardoor voelt het goed. En als je een vorm zou moeten kiezen, zou je deze willen: de meest zware vorm in het begin stadium, maar 90% curable met een milde chemo (al was dat bij mij niet zo mild, haha).


En jullie lezen het goed: "VOLTOOID"! De eerste en zwaarste fase zit erop. Van de week heb ik opnieuw een beenmergpunctie gehad, waarbij ze de witte bloedcellen controleren en dat blijkt nu goed te zijn. En dat voelt enerzijds als een opluchting, en anderzijds als verdriet: het afscheid komt eraan. Maar... De opluchting is groot, super groot, euforisch!! Er is zoveel angst dat de ziekte nooit uit je lichaam zal gaan, en dit is de bevestiging dat de chemo werkt! Ik kan dus echt beter worden. En dat terwijl ik maar 50% Atra pillen heb gehad. Ik heb een ontzettend sterk lijf. Kortom: Zuster Sophie is de engel. Op het moment dat zij arriveert in UAE, word ik ontslagen uit het ziekenhuis. Ook dat is meant2B!! Nu kunnen we leuke dingen doen, zonder rekening te houden met de chemo tijden en kan zij mijn spuiten zetten (en misschien leren). Helemaal fijn!


Donderdag heb ik nog een controle in de kliniek en dan weet ik of mijn bloedwaardes stabiel zijn. Dan weet ik of ik vliegen mag en kan. (Al ben ik daar erg nerveus voor ivm luchtdruk en zeven uur zitten). En dan moet ik binnen 7-14 dagen mijn chemo weer krijgen in de Radboud, anders komt het weer terug. In totaal gaat het nog minstens acht maanden duren. Dat is lang, maar de eerste stappen zijn gezet. Daar krijg ik dan om de maand, dagelijks twee uur chemo en reis ik op en neer. Ik ben nog steeds zwak en ziek, maar deze bevestiging geeft zoveel rust en dat is het aller belangrijkste.


Dus... Ik ben de kerst nog niet thuis.
En als ik daarna thuis kom.. . Kom alsjeblieft niet allemaal meteen langs, want daar ben ik veel te moe voor... Ook dat is leukemie! Dankjewel :)!


Ik houd jullie op de hoogte!


"A journey of a thousand miles, begins with a single step."

  • 20 December 2016 - 07:03

    Audrey:

    Oh Anne wat een top nieuws en tevens wat een verdriet om dit avontuur in Abu Dhabi af te sluiten terwijl je dit eigenlijk helemaal niet wilt. De ergste fase is voorbij dus klim die berg verder omhoog. Dikke knuffel Au3

  • 20 December 2016 - 09:37

    Elke:

    Wauw Anne, wat een goed nieuws dat de beenmergpunctie positief was.

  • 20 December 2016 - 09:48

    Elke:

    Mmmm....te snel geklikt...

  • 20 December 2016 - 10:04

    Elke:

    He....en weer mijn getypte bericht weg. Hopelijk lukt het nu wel...
    Fijn dat je nu ook leuke dingen kunt gaan doen met Sophie en jouw ouders. En ook al loopt jouw avontuur daar anders dan gepland, helaas heb je het zelf niet altijd voor het zeggen. Zet 'm op meid. Hopelijk is het onderzoek donderdag positief en mag je na kerst naar huis. Je bent een topper! Hou je taai!
    Knuffel
    Elke

  • 20 December 2016 - 10:17

    Petra Van Berlo:

    Hey Anne, wat een super nieuws. Wat fijn dat je weer naar Nederland komt en hier af kunt maken.
    Afscheid daar zal ook niet makkelijk zin en worden. Maar wauw wat doe je het toch het toch allemaal goed.
    En wat een super inspirerende verhalen, zo mooi om te lezen.
    Veel liefs Petra.

  • 20 December 2016 - 12:39

    Ivonne Verniers:

    Hey Anne wat geweldig zit gewoon te huilen,van alle blogs van al je reisverslagen is deze verreweg de aller aller mooiste wat ben je toch een powerwijf niet te geloven.

    Met een kop vol zelfvertrouwen.
    En een flinke dosis goede moed.
    Ga je verder aan je gezondheid bouwen,
    Niet te snel dan gaat het goed,
    Worden al je inspanningen en wensen toch niet snel genoeg vervuld,
    Neem dan elke morgen bij het opstaan een eetlepel vol geduld.

    Lieverd sterkte nog met alles en hopelijk snel naar huis hele dikke kus en een knuffel.xxxxxxx

  • 23 December 2016 - 09:12

    Tante Anneke :

    Hey bikkel. Je hebt het dan toch maar gedaan. Zo geknokt dat je nu naar huis mag. Zal enorm wennen zijn voor je. Voor de rest van de behandelingen ben je dan wel mooi in Nederland en dat betekend ook dat pap en mam het niet meer alleen hoeven te doen. Ik ga graag met je mee naar Nijmegen als je moet "kuren" op mijn vrije dagen en ik zal niet de enige zijn. Je zult nog een rooster moeten maken

  • 23 December 2016 - 09:22

    Tante Anneke:

    Ha, in een keer weg en ik was nog niet klaar. ;) Een goede reis in ieder geval en we zien ons gauw wanneer het uitkomt. Weten is in dit geval genoeg <3

  • 04 April 2017 - 16:21

    Emiel:

    Shit! Ik wist helemaal niet dat je ziek was, heftig om te lezen. Goed ook om te lezen dat je kan genezen, voor zo een taai kreng als jou staat dat garant voor genezing!

    Beterschap vrouw Bakker!

    Ps: als je na de pauze van Herman Finkers nog niet gezien hebt raad ik u aan om deze zsm te bekijken..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi

Anne

Actief sinds 26 Okt. 2010
Verslag gelezen: 698
Totaal aantal bezoekers 81285

Voorgaande reizen:

11 September 2015 - 01 Februari 2017

Verenigde Arabische Emiraten - Abu Dhabi

02 Juni 2014 - 31 December 2014

Stage, Reizen, Thailand, Bangkok & Meerrrrrrr

13 Juli 2012 - 20 Augustus 2012

Viva la France

30 Oktober 2010 - 31 Mei 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: